När årets första snöflingor landar på frostiga gator är det nog många som tänkt tanken att det hade varit skönt att ha ett par året-runt-däck under bilen. Likaså när vårvärmen smälter isen och det blir dags att montera på sommarsulorna under bilen. Hur skönt det än kan låta att slippa dessa, ibland, tidskrävande däckbyten så finns det en anledning till att man bör låta friktionsdäck förbli vinterdäck.

Under maj månad och fram i första veckan av juni är det fortfarande runt 5 procent av de svenska bilisterna som fortfarande rullar fram på vinterdäck.* Att köra med friktionsdäck på sommaren är fullt lagligt, men kommer med flera nackdelar för bilisten.

Skillnaderna mellan friktions- och sommardäck har jämförts många gånger. Resultatet är mindre tilltalande för den som går i tankar om att köra på friktionsdäck året om. 2017 testade Michelin skillnaderna tillsammans med rallyföraren Richard Göransson. Testerna talade sitt klara språk. Om man ser till bromsförmåga på vått underlag, som den svenska sommaren ofta bjuder på, så är bromssträckan från 80 – 20 km/h hela 42 procent längre för ett friktionsdäck. För dagarna när solen lyser och vägarna är torra bli bromssträckan från 100 – 0 km/h 39,2 procent längre för friktionsdäck. Även vid slalomkörning och sidgrepp så är sommardäck den överlägsna vinnaren.

Läs mer om Michelins test på mestmotor.se

*Data kommer från en undersökning som Michelin låtit göra genom Sifo 2017. Testerna är utförda av Michelin tillsammans med Richard Göransson.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160316/vi-testar-darfor-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/

Video från Auto motor & sport, Michelin och racerföraren Richard Göransson testar vinter- och sommardäck på sommarväglag 2015.