Häromveckan satt jag och lyssnade på en föreläsning om däck.
Föreläsningen var 2 h lång, där jag fick lära mig allt från när däcket uppfanns, till dess uppbyggnad idag.
Mycket hade jag hört och sett förut, men det var två saker som jag verkligen tog fäste på.

Lufttryck och temperatur.

Det diskuteras alltid kring, huruvida man ska förhålla sig till de lufttrycks rekommendationer som ges till bilen, ifrån biltillverkaren.
Rätt svar är, följ dem!!
En del vill sänka däckstrycket för komfort, men detta är det värsta man kan göra för däckets livslevnad.

Som bilden illustrerar, så slits en mycket mindre yta av däcket när lufttrycket är för lågt, vilket i sin tur leder till kortare livslängd.
Likaså om trycket är för högt, men som bilden också visar, är det dock ”bättre” med för högt, än för lågt, då mer yta av däcket används.

 

hjultryck_01

Bäst är såklart, att ha rätt lufttryck.

Det andra temat, var temperatur.

Det anges vilket lufttryck man ska ha, men i vilken temperatur är denna angiven?
Alltid 20 grader Celsius!
Per 10 grader mer/mindre än 20, stiger/sjunker däckstrycket.

Ex, om angivelsen är 2,2 bar.
Det är 0 grader ute, och du ska fylla på luft i ditt däck.
Detta betyder alltså då, att du ska fylla på 2.0 bar.
Likaså om det är 30 grader varmt ute, skall du då fylla på 2,3.
Sjunker då temperaturen till 20 grader, kommer du åter att vara på 2,2 bar, vilket i detta fall är det korrekta lufttrycket.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky