Du tittar ut genom fönstret. Solen skiner, och du tänker då genast ”Bra, då har jag bra sikt på vägen.” Temperaturen ligger runt 23 grader och du tänker ”Bra, då kommer det inte att vara halkigt på vägen”. I och med det fina vädret så tänker du ”Bra, då kommer det inte vara så många bilister ute på vägen. Fritt fram!”, och sedan går du ut för att sätta dig i bilen.
Utan att kontrollera däck, lysen, bromsar, så gasar du iväg och tänker att du har de bästa förutsättningarna för att åka iväg med bilen.

En lång raksträcka uppenbarar sig, och du väljer att gasa på lite extra, det är ju inte halkligt på vägen, och vädret är fint så jag ser ju allt, tänker du. 
Plötsligt svänger den där bilen ut ifrån ingenstans, eller plötsligt springer barnet ut på vägen, eller, så åker du alldeles för fort in i svängen som avslutar den långa raksträckan.
 De där perfekta förhållandena, visar sig då kanske inte vara så perfekta.
 Fart dödar!

Texten ovan beskriver ett scenario som är så vanligt på sommaren, så det är skrämmande. Speciellt ungdomar i min ålder, känner sig säkrare på sommaren just eftersom vi vet att vägen inte är halkig från kylan, och väljer då att ”gasa ur” sin bil, utan att tänka på konsekvenserna.
Visserligen så är risken för sladd och understyrning mindre då underlaget ej är hakligt, men så fort vi ökar hastigheten, så ökar vi också risken för olyckor.
Hastigheterna som är satta på våra vägar, är satta för vår egen säkerhet. Är hastigheten 90 km/h, så är det så fort man kan åka på den vägen, inte 30 km/h fortare.

Ett bra exempel för att förklara och förstå vad farten gör är den klassiska händelsen, bollen…barnet utanför skolan där det alltid är 30 km/h som gäller och du slår på en panikbromsning där ABS arbetar för fullt! Du får precis stopp innan, men vad händer om du ökar till 50 km/h? Jämför händelsen med exakt lika förutsättningar, då hinner du precis lyfta foten för att börja bromsa och så smäller det!

Som racing- och rallycrossförare, så förstår jag om någon, adrenalinkänslan när man trycker gasen i botten, och det riktigt suger till i magen.
 Men gör då detta på en plats, där det tillåts! Många racingbanor runt om i Sverige erbjuder dels event med bilkörning, men också trackdays där du kan komma dit med din egna bil, och riktigt ”gasa ur” den.
Skulle fler människor ta vara på denna möjlighet, så tror jag att hastigheten på våra vägar skulle sänkas, för då har man fått gasa av sig, busa av sig och man har inte lägre behovet av att just gasa på, på den där raksträckan.

Andra faktorer som riskerar vår körsäkerhet under sommaren är stress, bråkande barn i bilen och trötthet.
Ska du åka iväg någonstans, ta gärna och planera din rutt innan, och räkna med att komplikationer kan uppstå som automatisk gör din restid längre.
Vet du att din resa kommer ta ca 3 h, planera gärna in en extra timme. Uppstår då komplikationer, så vet du att du har en extra timme, istället för att efter den där extra halvtimmen i kö, gasa på för att ”köra ikapp” 30 minuter.

Barn i bilen, här kan jag bara komma ihåg hur mycket jag bråkade med min bror och med en mamma som både är bra bilförare och stresstålig blev galen! Återigen, planera innan resan, och se till att barnen är sysselsatta. Ljudbok i bilen, billekar, osv. Se också till att både de, och du har något att dricka och äta.
En annan faktor, är trötthet. Under sommaren har vi fler ljusa timmar på dygnet, vilket leder till fler timmar att köra i ljuset. Det är också vanligare att man åker längre sträckor under sommaren.
Ha stopp inplanerade i din resa, stopp för att sträcka på sig, samla ny energi, få ett litet ”break” i bilkörningen.

Men, det viktigaste rådet, är ändå att använda sitt förnuft och hålla sig lugn.
Som min mamma brukar säga till mig, i förnuftet och lugnet ligger styrkan.