Samtidigt som ekonomin fortsätter att oroa många hushåll samt att det bara blir dyrare att äga och köra en bil gör att man vill dra ner på diverse kostnader. Bör man även leta efter billigare däck till sin bil för att tjäna in några hundralappar?

På senare år har det kommit ut enormt mycket budget däck på europeiska marknaden, oftast är dessa däck tillverkade långt bort i öst där arbetskraft och produktionskostnaderna kan hållas nere. Dessa budgetdäck har blivit så pass säkra jämfört med tjugo år sedan, att de faktiskt börjat konkurrera ut premiummärken. Förespråkare av budgetdäck tycker att det är dumt att betala extra för själva märket av däcket, då dessa budgetdäck är lika säkra som premiumdäck för den genomsnittliga föraren. De som förespråkar premiumdäck hävdar dock att prestanda, säkerhet och livslängd inte går att jämföra gentemot budgetdäck då dessa alltid upplevts som sämre. Det är också en utav de viktigaste delarna av en bil, så varför spara in på säkerhet för att lyckas tjäna några hundralappar samtidigt som man köpt en bil för väldigt mycket pengar resonerar dem.

Så var lämnar detta kunden?
Får man verkligen vad man betalar för eller skall man undvika att kasta pengar på ett företagsnamn när det finns billigare snarlika alternativ?
Om man tittar lite närmare på premiummärken såsom Pirelli, Michelin, Goodyear, Dunlop och Continental. De har lagt ner enormt mycket tid för att utveckla tekniken i deras däck, som år efter år blir ännu bättre. Tiden de lagt ner är enorm under de senaste årtiondena med diverse regleringar såsom Europeiska däckmärkning som trädde i kraft i år.
Tiden är somsagt en aspekt men kostnaderna för denna utveckling är även den enorm och har garanterat kostat flera miljarder dollar. Olika motorfordon kräver olika tekniker, vilket gör att utvecklingen ständigt går vidare i samma takt som nya bilar och arbetsfordon förnyas.

Med ovanstående sagt så förstår man att de behöver ta ut ett högre pris än budgetdäck tillverkare. Däremot kan man inte låta bli att känna att de extra slantar man betalar för ett premiumdäck går åt till marknadskostnaderna för att fortsätta vara en världsledande tillverkare utav däck. Deras marknadskostnader är svåra att få tag information om, men jag är nog inte ensam om att tro att dessa kostnader överstiger kostnad för utveckling av ny däckteknik.
Men å andra sidan så är däcken det enda som har kontakt med vägen och därför bör prioriteras ur säkerhetssynpunkt oavsett pris.

Budgetdäck har dock aldrig marknadsfört sig som att vara de bästa däcken på marknaden. Vi kommer aldrig att se deras reklamer under pauserna på Super Bowl men är det nödvändigt om däcken presterar tillräckligt bra för att bromsa inom en acceptabel sträcka när du kör i laglig hastighet? Premiummärk har en högre prestanda och kan därför tillåta bilister att bromsa säkert i högre olagliga hastigheter. Om man dock inte kör för fort och mestadels åker i städer där det är max 50-70km/h så finns det argument som pekar på att man inte behöver den där extra prestandan som premiumdäcken erbjuder.
Däremot skall man vara medveten om att man faktiskt får vad man betalar för, inte enbart vad det gäller bromssträcka och vattenplanings motverkan utan även bränsleförbrukning. Premiumdäck har investerat enormt med pengar för att skapa däck som är bränslesnålare, speciellt med nya EU däckmärkningen som skapats för att ge kunderna exakt information om bla. Bränsleförbrukningen.
Bränsleförbrukningen skiljer sig åt mer än vad man kan tro, skillnaden kan ligga på så mycket som 0,5l per 10 mil eller så mycket som 3500 kronor vid körning över 5000 mil. Med detta sagt så förstår man att ett budgetdäck ibland inte är det billigaste alternativet ur bränslesynpunkt och livslängd.

Tänk säkert och ekonomiskt när ni väljer däck, är ni fortfarande osäkra på ert val efter att ha läst denna artikel? Ring Bythjul.com på 0771 -32 32 32 för att få experthjälp i frågan.