Dessvärre är inte svaret lika självklart som frågan i sig, då man måste ta hänsyn till många aspekter innan man kan besvara en sådan fråga. Däcktesterna som görs varje år är en hjälp på traven men det behöver verkligen inte betyda att en testvinnare är det ultimata valet för just dig!

”Rätt däck till rätt behov”

Två utav de viktigaste frågorna kring nytt däckköp är:

  • Vilken typ av bil kör du? Liten personbil, sport bil, SUV/4×4,Jeep,Lätt lastbil etc..
  • Vilka typer av vägar kommer du köra din bil på? (Ungefär samma typ av fråga som ”vart bor du, storstan eller landsbygden?)

Inte ens 1 % av Sveriges befolkning kör likadana bilar som de använder sig utav i testerna. Detta gör att däcktester inte behöver vara en hjälp i val utav däck till just Din bil.
Vilken typ av väg man kommer köra på växlar väldigt mycket och det är svårt att ge ett konkret svar på det. Därför kan man istället ställa sig frågan vilken väg man kör mellan hemmet och arbetet.
Det rekommenderas att man väljer dubbdäck när man tänkt köra bilen till fjällen på vintersemester då det ofta är väldigt dåligt väder med många upp/nedförsbackar och dåligt upplysta vägar samt enormt tryck i trafiken under de mest populära veckorna jul-nyår och sportlovet.

När man vet svaret på ovanstående frågeställningar så kan man enklare välja vilken typ av vinterdäck man vill införskaffa. Det finns tre typer av vinterdäck för vårt nordiska klimat att välja mellan.

Dubbdäck
Dubbdäck är ett hett tips för er som skall till fjällen. Dubbarna hjälper till att få ett säkert grepp på snö och is. Dubbdäck har länge vart ett självklart val för oss som kör bil i Sverige. Dock skall man nu för tiden ha i åtanke att det finns dubbförbud på gator i våra städer vilket införts för att värna om miljön, låt oss dock inte gå in på det ämnet i denna artikel.

Nordiskt dubbfritt däck (friktionsdäck)
Nordiskt friktionsdäck har utvecklats mycket på senare år och har nu blivit ett säkert alternativ till de som valt att inte köra med dubbdäck. Nordiska friktionsdäck är även ett bra miljöval samt att det ger en bättre komfort då däcket rullar tystare.

Centraleuropeiskt dubbfritt däck (Europa friktionsdäck)
Denna typ av däck är inte först och främst skapad för vårt nordiska klimat med många minusgrader i samband med snö och is. Centraleuropeiska däck passar alltså bättre i aningen varmare länder såsom Tyskland, Nederländerna och England.
Dessa däck är utvecklade för våta och slaskiga vägar samt lite varmare och torrare asfalt. Däckegenskaperna försämras kraftigt i höga hastigheter ifall man mot förmodan kör med europeiska friktionsdäck på en snö eller isbelagd väg.

Gemensam nämnare:
Alla däcktillverkare säger samma sak, man kan inte skapa ett ”perfekt” däck med dagens teknologi, man måste alltså alltid nedprioritera någon egenskap för att kunna optimera bättre på en annan egenskap.

Auto Motor Sport däcktest 2012 nr 21
Årets däcktest gjordes annorlunda gentemot tidigare år. Vanligtvis brukar man göra olika tester för olika typer av däck (dubb,friktion, europa friktion) men i år valde man alltså att göra ett stort test med samtliga däckkategorier inräknade.
Detta skapar osäkerhet bland konsumenter, då det inte krävs mycket för att förstå att ett dubbdäck kommer få bättre betyg i grepp på is gentemot ett centraleuropeiskt däck. Samtidigt får man en bättre överblick av vilken typ av däck man bör välja beroende på vilka vägar man kör mestadels på. Vi väljer dock att sortera ut testet i dubbdäck, nordiska friktion och centraleuropeiska friktionsdäck.

Testvinnare i däckkategorin dubbdäck:
Testvinnare utav Auto Motor Sport däcktest 2012 blev Nokian Hakkapeliitta 7 gemensamt med Continental Ice Contact
Nokian fick full pott i kategori issom står för hela 40% utav totala däcktestet och i kategori snö som står för 20% utav det totala däcktestet lyckades de få 19 / 20 poäng vilket även det är riktigt bra.
Nokian Hakka 7 är alltså ett perfekt däck för våra nordiska vintrar.

Testvinnare i däckkategorin nordisk friktion:
Nokian Hakkapeliitta R lyckades även kamma hem förstaplatsen för nordiska friktionsdäck. Däcket presterar extremt bra på snö och is, inga andra nordiska friktionsdäck har samma prestanda på vinterväglag. Rekommenderas starkt om man valt att köra på nordiska friktionsdäck i vinter.

Testvinnare i däckkategorin centraleuropeisk friktion:
Continental ContiWinterContact TS850 som lyckats väldigt bra i de flesta testerna i Europa under 2012.
Max poäng i kategorierna vått och torrt, vilket förklarar varför detta är ett utmärkt däck för centraleuropeiska vägar. I Sverige är det nog aningen för dåligt på snö och is för att bli en toppsäljare.

Vi bilägare vinterdäck test 2012, nr 13
Årets testvinnare hos Vi Biliägare blev Nokian Hakkapeliitta R.
”Nokian klarar bromstestet bra på is och det greppar bra vid start. Vid körning på isväg uppvisar Nokian mycket säkra köregenskaper där styrresponsen är extremt bra liksom kurvgreppet.”
Sammanfattningsvis fick Hakkapeliitta R följande betyg:
Is: 5/5
Snö: 5/5
Snöslask: 4/5
Våt väg: 4/5
Torr väg: 4/5
Dessa betyg kan man summera som så att de är ypperligt bra för en nordisk vinter då is, snö och slask är högst prioriterat för de flesta förare.

Teknikens värld 2012 nr 21:
Teknikens världs däcktest för vintern 2012 gjordes med blandade däckkategorier, alltså testades dubbdäck, nordisk friktionsdäck och centraleuropeiska friktionsdäck i samma test.
Teknikens värld har fått fram tre testvinnare där varje testvinnare representerar sin däck kategori.

Bäst i test – Centraleuropeiska dubbfria:
Continental ContiWinterContact TS850

Bäst i test – Nordiska dubbfria:
Continental ContiVikingContact 5
ContiVikingContact 5 lyckades bäst i kategorin vägegenskaper på is där den fick full pott.

Bäst i test – Dubbade vinterdäck:
Continental ContiIceContact

Aftonbladet däcktest 2012
Aftonbladet brukar vara den tidning som gör störst test med hjälp utav Testworld, även detta år slog de på stort och testade väldigt många däck.
Kategorierna som testades var is, snö, våt asfalt, torr asfalt, ekonomi & komfort Testet delades upp inom ramarna av dubb, nordisk friktion och centraleuropeisk friktion.

Delade testvinnarna i dubbdäcks testet blev Goodyear Ultra Grip Ice Arctic och Nokian Hakkapeliitta 7.

Testvinnaren i nordisk friktion (odubbade) blev Goodyear Ultra grip Ice+

Testvinnaren för centraleuropeiska odubbade vinterdäck blev Continental ContiWinterContact TS850.

Källor:
Teknikens värld 2012, nr 21.
Vi Bilägare nr 13.
auto motor & sport nr 21.
Aftonbladet Bil 2012 nr 7.

Artikelen skriven utav Philip Carlsson, Bythjul.com