Snön har ännu inte kommit på allvar i stora delar av landet. Efter två av historiens hårdaste vintrar är det nu viktigare än någonsin att ha rätt vinterdäck på bilen. Därför har vi samlat 2 av branschens bästa däcktester på samma ställe.

Vilket däck är bäst egentligen? Ja, läser du endast vilket däck som tog förstaplaceringen i alla däcktester behöver du nog inte ens fråga. Frågan är om det specifika däcket är bäst för dig? Det svar vi ofta svarar på frågan är – rätt däck till rätt behov. Det finns inget däck som passar bäst för alla bilar och bilförare utan det beror såklart på behovet. Vad har du för typ av bil? Hur ofta kör du? Bor du på landsbygden eller i storstan?

Idag erbjuds tre olika typer av vinterdäck för den nordiska marknaden och alla 3 typer ingår i vinterdäcktester idag. Nedan har vi förklarat de olika däcktyperna för vinterdäck:

1. Dubbdäck
Ger extra säkerhet på blankis och snö. Det mest populära och vanligaste valet för den svenska bilföraren. Ett dubbdäck tappar sina vägegenskaper när dubben slits ut och tappar greppet.

2. Nordiska dubbfria (friktionsdäck)
Här har utvecklingen gått långt fram bland alla premiummärken de senaste åren och speciellt egenskaper på snö. Ett bra miljöval, de rullar tyst och lätt men kan försämra stabiliteten på barmark och har även ofta svårt att prestera på våta vägar.

3. Centraleuropeiska dubbfria (friktionsdäck)
Precis som ni hör på namnet lämpar sig dessa däck bäst för varmare länder än Sverige, så som exempelvis Tyskland och Storbritannien. Däcken är utvecklade för våt och slaskig väg samt torr asfalt. Detta är inte ett bra däckval om du ofta kör på is och snö. Ju högre hastighetsklass, desto sämre är de på extrema vinterväglag.

De två däcktester vi har kikat närmare på är gjorda av Teknikens Värld och Aftonbladet och de testerna kom båda ut under inför hösten 2011. Båda testerna har testat dimensionen 205/55 R16 som är en av de vanligaste dimensionerna på bilar idag. Däcktestet innefattar däck från olika däcktillverkare så som Continental, Bridgestone, Pirelli, Michelin, Goodyear, Nokian, Hankook med flera.

1. Vinnare dubbdäck 2011


1:a Continental Conti Ice Contact
Årets vinnardäck har fint grepp och korta bromssträckor på is, det svåraste underlaget. På snö är det lugnt och stabilt, men kunde vara lite snabbare i undanmanövern, annars är det svårt att hitta svagheter på vinterföre. Fint även på barmark, och tyst.”

2:a Nokian Hakkapeliitta 7
Här är bästa valet för den som kör mycket på vinterväglag. Däcket är lättkört och säkert och klarar även tuffa undanmanövrer utan problem. Men på barmark är däcket tyvärr bara medelbra, inte dåligt, men långsamt i reaktionerna. Rullmotståndet är lågt.”


1:a Continental Conti Ice Contact
Vinterkungen. Prestationsnivån hos dubbade Continental är grymt fin på vinterväglag. Det här däcket är det enda däcket i testet som har fastlimmade dubbar. Enda lågvattenmärket är komforten. Conti Ice Contact bullrar hårt.”

2:a Michelin X-ice North
”Fransk frammarsch. Michelin har vässat vapnen och isegenskaperna hör till testets bästa trots att X-ice North är tillverkat med 118 dubbar mot 130 för alla de andra dubbdäcken. Vattenplaning och våta vägar har Michelin-däcket svårare för.”

2. Vinnare nordiska dubbfria


1:a Michelin X-ice XI2 (185/65 R14)
Bästa dubblösa däcket på is och tystast i hela testet. Lugnt och stabil på alla väglag. På våt asfalt är bromssträckan aningen lång, men fina köregenskaper räddar situationen även vid värsta undanmanövern.”

2:a Goodyear Ultragrip Ice+
”Jämna och anständiga egenskaper på alla väglag lyfter däcket, men greppet på is och snö är en bit efter de bästa. Däcket är lugnt och fint att köra på vinterväg, mycket tack vare sidgrepp, samma sak på våt asfalt, men där är reaktionerna lite långsamma.”


1:a Continental Conti Viking Contact 5
”Bästa dubbfria. Continental kopplar greppet även med sitt nordiska dubbfria däck som preseterar mycket bra. Men även hos detta däck märks problemen som de nordiska däcken generellt lider av på våta vägar. För övrigt lättrullande och komfortabel.”

2:a Goodyear Ultragrip Ice+
”Ett steg tillbaka. I konkurrens med marknadens bästa så får förra årets vinnare ta ett par steg tillbaka då den något ojämna prestationen blir avgörande. Bra på is och snö, men riktigt dålig på våta vägar – en kombination som straffar sig i sammanfattningen.”

3. Vinnare centraleuropeiska dubbfria


1:a Nokian WR D3
”Det här däcket är överlägset bäst på is bland högfartsdäcken med anständigt grepp och hyfsade köregenskaper – nästan som de sämsta nordiska dubblösa däcken. Baksidan är relativt dåliga egenskaper på asfalt. Bäst av autobahndäcken – men inte tillräckligt bra för svensk vinter.

2:a Continental Conti Winter Contact TS830 (205/65 R15)
”Ett däck för den som inte planerar så mycket körning på vintervägar. Köregenskaperna är väl balanserade och fina på alla väglag, men självklart främst på asfalt. Greppet är hanständigt på snö och is, men bromssträckorna på is är för långa.


1:a Continental Conti Winter Contact TS830 (205/65 R15)
”Barmarksbäst. Det centraleuropeiska Continental-däcket tappar på is och snö, men presterar klockrent på barmark. Full eller snudd på full pott i alla våta och torra deltester skvallrar om var däcket helst ska användas. Okej på is och snö.”

2:a Nokian WR D3
”Starkt jobbat! Nokians centraleuropeiska står för ett av de största utvecklingsstegen i testet. Föregångaren var rent farlig på vinterväg, men nykomlingen WR D3 klarar sig mycket bra. Fin balans mellan vinter och barmark – ett mycket bra däck.”

Sammanfattning
De omnämnda däcken ovan vann alltså vinterdäcktest 2011 för Aftonbladet och Teknikens Värld men vi kan understryka att skillnaderna mellan de främsta däcken i dessa däcktester är marginella. Du måste själv skärskåda resultat-tabellerna för att hitta det rätta däcket för ditt behov. Det gäller alltså att värdera olika däckegenskaper mot varandra. Det är nämligen så att ett vinterdäck kan inte vara bäst i alla deltester utan tillverkarna måste kompromissa i egenskaper när de utvecklar däck för att kunna sticka ut på något område, så som vinteregenskaper.

Så slutligen, titta dig inte blind på endast däcktester när du ska välja ett nytt vinterdäck. Ställ istället frågan, vilken däcktyp ska jag ha? De flesta som är osäkra väljer ofta dubbdäck vilket är förståligt men skulle du till exempel köra mycket i storstan och dess omgivningar, på stora motorvägar som nästan alltid är bra – ja då skulle faktiskt nordiska- eller centraleuropeiska dubbfria däck fungera. Bara för att du väljer marknadens bästa dubbdäck är du inte odödlig på vägen i yrande snöstorm och blankis på vägbanan. Många glömmer bort att det enklaste och mest effektiva sättet att undvika olyckor är att anpassa sin körstil efter miljön. Rannsaka nu dig själv och se över dina däck så du i alla fall har försäkrat dig om att ha bra vinterdäck på bilen i vinter! Om inte, så har Bythjul marknadens mest attraktiva priser på alla testvinnare. Gå in och kika på hemsidan.

Artikel skriven av: Stefan Szczepanski, Bythjul
Referenser: Aftonbladet Bil, Teknikens Värld

Kolla även in vår artikel Vinterdäck test 2010