En korrekt framvagnsinställning, även kallat hjulinställning, sparar dina däck och din plånbok. Men vilka faktorer skall du vara uppmärksam på, som kan peka på en dålig framvagnsinställning?
  • När ratten sitter snett när Du kör rakt fram.
  • När bilen vill dra åt höger eller vänster under körning.
  • Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan.
  • Om bilen har varit på verkstad där man har bytt bussningar, spindelleder, styrleder och stötdämpare mm i fram eller bakvagnen.

Men förutom delar, så finns det inställningar som är viktiga i framvagnsinställning.

När man läser om framvagnsinställning, så är det bra att känna till följande tre termer.

Termen camber har flera olika betydelser, beroende på tekniska inblandade principen. När det gäller framvagnsinställning så pratar man om den lutning som hjulen. Som privatperson kan man anta att en idealiska camber för en personbils framvagnsinställning är att däcken skulle ha en perfekt rak anpassning. I verkligheten, så rekommenderar många bilexperter en framvagnsinställning med lätt negativ camber för bättre kontroll genom kurvor. En liten vinkling inåt hjälper däcken att motverka effekterna av centrifugalkraften när du kör genom en sväng. Professionella racer-förare jobbar mycket med framvagnsinställning där de exempelvis använder positiv camber på höger sida däcken och negativ camber på vänster sida för att förbättra hanteringen in och ur vänstersvängar. Positiva effekter med framvagnsinställning med enbart positiv camber är svår att hitta.

“Toe-in” och ”Toe-out” är vinkeln på däcket inåt eller utåt sett ifrån färdriktningen. På bilden ser vi en ”toe-in”, med en framvagnsinställning där framhjulen har en lite inåtpekande vinkel. Det ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m. Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen. Framvagnsinställning med 2% ”toe-in” är rätt så vanligt.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning på en framvagnsinställning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen känslig och man får själv vrida mer på ratten för att svänga. Har framvagnsinställning en bra castervinkel för din bil så rättar bilen upp sig själv om man släpper ratten efter en sväng. Däremot har bilen för hög caster, så är risken stor att bilen strävar att åka rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man får använda armmusklerna mer i svängarna, med framvagnsinställning med hög caster.

Vad blir effekterna av felaktig framvagnsinställning?

Körningen blir mindre säker eftersom bilen inte beter sig så som den ska göra vid rätt framvagnsinställning. Du kan även skada hjulupphängningen, vilket kan leda till andra allvarliga och dyrbara följdfel. Bensinförbrukningen ökar samt att däcken slits fortare och måste bytas ut tidigare. Allt detta på grund av att man inte håller koll på bilens framvagnsinställning.

Så efter att ha läst denna beskrivning på några delar av bilens framvagnsinställning, så kan ni imponera på familj och vänner då framvagnsinställning kommer på tal. Camber, toe och caster är viktiga för en framvagnsinställning.

Erbjudanden hos Bythjul.comSom de gamla grekerna sa, en korrekt framvagnsinställning är en glad framvagnsinställning.

  • Andreas

    Så vad bör det kosta att göra en framvagnsinställning?

    • admin

      Hej Andreas,

      En rimlig kostnad på en framvagnsinställning är från 800-1500 kr beroende på vart i landet du bor och vilken kedja du går till. Hoppas det är svaret på din fråga.

      MVH/Bythjul

  • http://alltomdack.se Lukas

    Min bil drar åt höger, tycker rätt kraftigt. Samtidigt är ratten vriden kanske 3 grader åt höger också. Känns mest i höga hastigheter. Det är irriterande för att jag behöver kompensera åt vänster hela tiden. Lufttryck korrekt och lika mycket på båda sidor. Har gjort hjulinställning och alla värden är inom tolerans fast visa på gränsen. Vad kan det va? Är vinklar på bakaxel viktiga för att håla riktning?
    Hälsningar