Om Däcktryck och Lufttryck i dina däck

Posted: 1st februari 2011 by Philip in Däckskola, Lufttryck

Har du koll på lufttrycket i dina bildäck?

Hur ofta kontrollerar du lufttrycket i dina däck? De flesta gör en lufttryck kontroll samband med skifte till vinter eller sommardäck, vilket görs ungefär var sjätte månad, ett däck minskar lufttrycket med ca 0-0.1 bar per månad, vilket betyder att under en säsong kan ett däck som har 2.0 bar vid däckskiftet vara nere i 1.4 bars lufttryck sex månader senare. Lågt lufttryck i däcken ökar slitaget av däcken, likaså bränsleförbrukningen. Vid 30 procents minskat lufttryck, från 2.0 bar till 1.4, bar kan livstiden på däcken halveras! Ett tecken på att däcket rullat med ett för lågt lufttryck är slitage på däckets ytterkanter. Ett lågt lufttryck gör bildäcket instabilt och ”klackarna” som har kontakt med vägbanan rör sig mer, vilket ger ökad friktion och värmeutveckling samt att bildäcket slits snabbare.

För lågt lufttryck i dina bildäck ger samma effekt som för en cykel med dåligt lufttryck i däcken, det går trögt och man måste trampa på mer för att behålla rullningen. Bilen blir helt enkelt mer tungrullad och drar mer bränsle med lågt lyfttryck. Om däckens lufttryck minskar med 1 bar per däck blir det ca 2 dl extra bränsle per 10 körda mil. Kanske inte låter så mycket, men räknar man på att genomsnittliga körsträcka per år i Sverige är 1 473 mil blir det cirka 30 liter extra bränsle om året, med ett bensinpris på närmare 13 kr/litern hamnar kostnaden på 400 kr, enbart i bensin, men sen tillkommer även kostnaden för att köpa nya däck eftersom de inte håller lika länge då de rullar i  lågt lufttryck.

För högt luftryck kan orsaka extra mycket slitage på slitbanans mitt som slits mer än ytterkanterna. Ojämt slitna däck kan också bero på en felaktig hjulinställning eller mekaniska problem. Kolla därför även din hjulinställning om du får problem med snedslitna däck.

Rekommenderat lufttryck i däcken för din bil sätter biltillverkaren. Det angivna lufttrycket brukar finnas på insidan av tanklocket eller i en dörrpost och i instruktionsboken, såklart. Temperaturen utomhus har inverkan över dina däcks lufttryck. Sjunker temperaturen med 10 ˚C minskar lufttrycket i däcken cirka 0.1 bar (10kPa).

Att mäta lyfttryck i däcken går snabbt, om det inte är kö till servicestationen på macken. Det finns olika lufttrycksmätare, en hinkmätare där man själv trycker fram rätt lufttryck, och slängmätare där man anger vilket lyfttryck man vill ha i däcken och sen sköter slangen resten!

Rån & Rön gjorde ett lufttryck -test för att se hur mycket en bils bromsförmåga och väghållning försämrades med lågt lufttryck, dels med ett däck med lågt lufttryck och även när alla fyra däcken hade lägre lyfttryck än rekommenderat.

Resultatet var att 0.5 bar mindre lufttryck i ett framdäck försämrades väghållningen med 17 procent på en våt vägbana. Med 1 bars mindre lufttryck i alla däck försämras väghållningen med 45 procent!

Tips för däcktryck och lufttryck:

  • Kolla lufttryck ofta inte enbart vid däckbyte
  • Däcken bör vara kalla när du mäter däckens lufttryck
  • Öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare.
  • Kom ihåg att kontrollera lufttrycket i reservdäcket regelbundet.
  • Glöm inte kolla lufttryck i däcken på släp

Köp dina däck hos Bythjul, spara upp till 40% mot fysiska däckleverantörer!

  • Robin.N

    Jag har en nissan primera. i boken står det att jag ska ha högra lufttryck bak. Varför ska jag ha de? Bilen är ju tyngst där fram.

    • philipc

      Hej Robin

      Kan vara så att det blir högre belastning med passagerare/packning bak.
      För att få en viss typ av hantering i en specifik bilmodell kan lufttryck variera fram/bak, överstyrning/understyrning för ett visst chassie påverkas/kan justeras med olika lufttryck.

      Det kan alltså bero på flera anledningar, men vi rekommenderar att följa instruktionerna i boken.