En stor reklamskylt med 3 nyckelspelare i fotbollslaget Manchester United

”Däck & Fotboll” låter ju inte direkt som något som går så bra ihop, inte i nått sammanhang faktiskt…

Hursomhelst, vet vi alla att under de senaste årtiondena har mängden sponsoravtal mellan fotbollslag (oavsett om det turneringar, lag eller stadions) och däcktillverkare ökat kraftigt.  Naturligtvis verkar Continental vara kungar av fotbollsponsring med nya samarbeten varje år över hela världen.

Nu är den koreanska däcktillverkaren Kumho som ser fördelarna med att vara förknippade med fotboll.  Deras ursprungliga sponsoravtal med Manchester United (utan tvekan ett av de största fotbollslagen i världen) slogs tillbaka i juli 2007 och håller för närvarande på väg att omförhandlas avslöjar källor i England. Det finns dock en växande önskan inom den europeiska delen av Kumhos ledning som vill se fler sponsoravtal med andra ledande fotbollslag.

Och som det verkar, har Kumho enligt uppgift varit i samtal med ett fotbollslag i Tysklands högsta liga – Bundesliga. Detta nya steg är ämnat för att avsevärt öka varumärkeskännedomen av Kumho i hela Europa – i längden leder det till mer försäljning (hoppas de).

Allteftersom tiden går och så länge däcktillverkare fortsätter att se en positiv avkastning på sin sponsring, är det säkert att säga att fler och fler företag från däckbranschen kommer att länka sig samman med det vackra spelet.