Krocka med bilen och tjäna pengar

Posted: 10th januari 2011 by Philip in Nyheter, Okategoriserade

Crashvertise – företaget som gör trafikolyckor till en annonsplats

Konsumtion och katastrofer är två viktiga saker som beskriver vårt moderna liv. Företaget Crashvertise kombinerar dem båda i sin nya affärsidé.
Affärsidén är väldigt enkel, däremot tog det så här pass lång tid för någon att kläcka ur sig den.

Folk älskar att titta på katastrofer, hur skrämmande dem än må vara.  Inte bara enstaka personer stannar upp, utan det blir ofta stora folkmassor vid stora och annorlunda olyckor. Dem olyckor som drar mest folk är enligt Crashvertise bilolyckor. Oavsett vart olyckorna sker så bildas det en folkmassa kring olyckan (uppgifterna är från USA). Hur det ska exploateras har det grubblats om, och svaret har nu Crashvertise tagit fram i en betaltjänst.

Deras koncept är företag eller en organisation anlitar Crashvertise för en eller flera bilolyckor.  När olyckan sedan sker(kontakt tas i förhand) så skickar Crashvertise ut sin personal till olycksplatsen.

Resultatet av detta är att alla som samlats vid olyckan samt förbi åkande kan se reklamen, det finns också stor chans att reklamen får tv-tid då lokal media ofta bevakar snabbt uppmärksammade olyckor.

Företaget har insett värdet i uppmärksamheten kring bilolyckor och har på sin hemsida skrivit följande: ”Varför iscensätta komplicerade och dyra krockar när det är möjligt att varje dag, med Crashvertise, utnyttja tusetals vägolyckor.

Summering av fördelarna med Crashvertise tjänser enligt dem själva:

* Unik placering av märket i en nyhetshändelse

* Märket är involverat i en händelse som det i dagsläget talas mycket om

* Nyhetspotential med möjlighet till att synas i flera media

* Nilder och filmer läggs ut på nätet

* Produkter och tjänster visas med mer effektivitet i sitt rätta sammanhang.

Man kan tycka att det låter helt fel och absurt att någon ska tjäna pengar på en annan persons missöde. Men dessvärre är det ju så att olyckan redan skett, och man måste då göra det bästa utav situationen. Crashvertise medarbetarna som kommer först fram till olycksplatsen sätter ut varningstrianglar med kampanjsmeddelande, delar ut säkerhetsvästar och andra trafiksäkerhetsprylar. Allt för att höja säkerheten runtomkring olycksplatsen. Dessutom kan dem som orsakat eller hamnat i en trafikolycka tjäna pengar på att rapportera olyckan till Crashvertise, genom att kontakta dem via twitter eller facebook med bifogade bider och filmer från krocken. Crashvertise skriver på sin hemsida att dem kan betala ut renoveringskostnaderna etc för detta.

Crashvertise  anser därför att dem har ryggen fri från magstarka reklamplatser, och jag kan inte annat än hålla med om detta. Hoppas att denna typ av tjänst sprids till Sverige där vi har fullt av nyfikna personer som dyker upp vid olyckor.

Källa: Aftonbladet.se

Crashvertise reklam