Audi RS3 Sportback är här

Posted: 22nd november 2010 by Philip in Nyheter, Sport & Racing

Den här bilmodellen har något så ovanligt som bredare däckdimension fram än bak, 235:or fram och 225:or bak.

Här är nya Audi RS3 Sportback med en turbofemma på 2,5 L som ger 340 hästar. Den är 1 sekund snabbare på 0-100 km/h än konkurrenten Ford Focus RS500. Vi förväntas se den i slutet på nästa år.

Hela projektet grundar sig på den härliga turbofemman som Audi fick klartecken att ”återuppväcka”, inte minst därför att man ville få tillbaka en del av den nerviga sportighet som är en del av varumärkets stolta historik i rallyskogarna. Eftersom Audis ingenjörer alltid haft A3:an som en sportfavorit (vilket inte kunderna) var det där man ville att turbofemman skulle debuter. Men sen tyckte marknadsavdelningen att nya motorn givetvis ska komma till den mera flärdfulla TT:n först, och så fick det bli. Därmed hamnade man i den olyckliga sitsen att RS 3 Sportback fick stå färdig och vänta på TT:n.

Vi trodde att Audi slutat med de avhuggna rattarna, men här har vi ett nytt exempel på ofoget. Annars är det sportstolar, röda sömmar och lite andra smådetaljer som utmärker RS 3. Avgassystemet blir extra ljudligt när sportknappen trycks in.

Som vi kan gissa är det mesta av drivlina och teknik hämtat rakt av från TT RS. Den stora skillnaden är att RS 3 Sportback får ”rätt” transmission från början, det vill säga den sjustegade S-tronic. Manuell låda erbjuds inte och det kan vi bara applådera efter att ha provkört TT RS med S-tronic – det blir en helt annan upplevelse.

Som Automotorsport berättade redan vid de första spionbilderna så har RS 3 Sportback en mycket ovanlig kombination av däckdimension. Fram sitter det 235/35-19 och bak har man använt smalare 225/35-19.

Ursprungligen testades bilen med bredare hjulhus bak för en större däckdimension, som behövdes, men det ansåg ekonomerna som en alltför dyrbar modifiering. Istället testade man med smalare däck bak och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Merparten av tyngden och kraftfördelningen ligger fram och därför är inte kombinationen så onaturlig som den kanske verkar.

Referens: Automotorsport