Faktum: Färre olyckor vid tidigare däckbyten

Posted: 9th september 2010 by Philip in Däcknyheter, Nyheter

Över 2 miljoner bilister slirar runt på vägarna när första halkan kommer, enligt forskning av VTI och Vägverket.

Varannan bilist har sommardäck vid första halkan

Snart kan snöovädret dra in. Men trafikolyckorna under årets första snökaos kan minskas drastiskt om bilisterna byter till vinterdäck tidigare, enligt forskning från både VTI och Vägverket. En undersökning av försäkringsbolaget IF visar på att bara 46 procent av bilisterna aldrig hinner byta däck innan första halkan.

Om tre veckor, den 1 oktober, är det enligt lag tillåtet att köra med dubbade vinterdäck i Sverige. Över 2 miljoner bilister väntar dock för länge med att byta bort sommardäcken och blir därav ofta överraskade när den första snön faller. Vägverket utförde för några år sedan en analys på 100 dödsolyckor under tre vintersäsonger och kom fram till att 13 procent av bilarna hade kört på sommardäck. De tittade närmare på perioden december till mars, då bilister enligt lag måste ha vinterdäck på bilen. Hela 7 procent av bilarna var inblandande som var dödsolyckor hade fortfarande sommardäck på.

Statens Väg- och Trafikforskningsinstitut (VTI) har också gjort en studie som visar att dubbdäck reducerar olyckorna vid is- och snöväglag med 40 procent på landsbygden, 35 procent i tätbegyggda områden jämfört med sommardäck. Motsvarande reslutat för odubbade vinterdäck är 25 respektive 20 procent och mätningen gjordes på både nya såväl som gamla, slitna däck.

De flesta olyckor sker när det är ett tunnt islager, lös snö ller snömodd på vägen. Två av tre dödsolyckor i samband med halka sker vid möte eller omkörning på landsbygdsvägar.

År 2009 lanserade försäkringsbolaget IF en undersökning som visade att endast 46 procent av bilisterna hinner byta från sommardäck till vinterdäck innan första halkan kommer. Det innebär att över 2 miljoner bilister slirar runt med sommardäck på ishala, snöiga vägar när första halkan eller snön faller. Snacka om att ta stora risker på vägen till jobbet. Drygt var tredje bilägare byter när det är dags enligt lag och 14 procent uppger att de sällan eller aldrig hinner byta däck i tid.

Konstigt nog kommer halkan som en överraskning varje år, trots goda prognoser från SMHI. – Många olyckor på vintern sker i onödan för att bilisterna underskattar vädrets hastiga omslag. Om fler bilister bytte till vinterdäck tidigare skulle säkerheten öka, vilket VTI:s forskning också visar, säger Ludvig Nauckhoff, Consumer Business Manager för Goodyear Dunlop Nordic.

För att inte skrämma upp bilister för mycket kan vi med hjälp av Vägverkets studier säga att vinterkörning i sig inte är farligt, utan risken ligger i överraskningsmomentet och plötsliga skiftningar som kommer med höst- och vintervädret. Faran är som störst när temperaturen pendlar över och under nollan och underlaget växlar mellan torra vägar, regnvåta, ishala och underkylda vägar, enligt Vägverkets studier. Vi på Bythjul rekommenderar  att du ser över din vinterdäck och ser om de håller en säsong till innan du sätter på dom på bilen. Tänk på att kolla mönsterdjup och se över dubbarna om du har ett dubbat vinterdäck.

Vidare undersökning: ”Svenskar sämst på vinterutrustning”

Tidigare studier från IF  visar på att svenskarna är sämst i Norden på att ha vinterutrustning med sig i bilen. Det kan gälla varningstrianglar, filtar, bogserlina och annat. Det var 1000 personer mellan 20-70 år som deltog i undersökningen.

Nedan följer gamla nyheter om när första snön fallit i Sverige genom åren:

  • Dagens Nyheter 2009-10-16

”Halkan under morgon- och förmiddagstimmar ledde till en del olyckor, dock ganska få med personskador som följd. Snötäcket var inte tjockt, några centimeter bara enligt SMHI, men eftersom få bilister hade fått på vinterdäcken blev det problem ändå.”

  • NWT.se 2009-10-21

”Förra veckans blixthalka på våra vägar gav en tydlig signal – det är hög tid att byta hjul på bilen. Dags att byta från sommardäck till vinterdäck.”

Artikel skriven av: Stefan Szczepanski, Marknad, Bythjul.com

Referenser: Vägverket, VTI, SvD, Expressen, Emotor.se, IF, SMHI